Noord-Jordanië - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Noord-Jordanië - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Noord-Jordanië

Blijf op de hoogte en volg Saskia

25 April 2017 | Jordanië, Amman

Na 5 uur vliegen mijn eerste ontmoeting met het midden-oosten! Een reis die grotendeels is vastgelegd inclusief onthaal bij het vliegveld.

Na een overnachting in het Larsa hotel (redelijk, maar goed begin met falafel als ontbijt op naar Ajloun Forest Resort. We slapen in een superleuke cabin in de natuur. Totale rust. We wandelen naar een (olijf)zeepmakerij en The Biscuit Factory waar 4 soorten overheerlijke koekjes gemaakt worden en wij van de tahin-en hartige olijfkoekjes een doosje kopen.
In het restaurant van het reservaat smullen we van het buffet met gegrilde kip, humus, baba ganoush en heeeeeel veel salades.
Het eten is 1 groot feest!

En natuurlijk bedacht ik me bij de voorbereiding: wat doe ik aan?
Met een lange broek en 3/4 vestje of een tuniek met legging zit je altijd goed. Korte broeken zie je hier sowieso niet, ook niet bij mannen.

De volgende dag wandelen we in het natuurgebied: een rustige dag die in schril contrast staat tot wat ons erna te wachten staat. Op weg naar volgende overnachting in Amman bezoeken we kasteel Ajloun. Bij aankomst een gekkenhuis met 100den schoolmeisjes die een dagje uit hebben en luid zingend en trommelend rond en in het kasteel lopen. Voor ik het in de gaten heb staan de meiden in de rij om een selfie met Kiki of mij te kunnen maken. Ik lijk wel een celebrity! "You are so beautiful, you are a beautiful family!"
Het is gewoon niet te doen om echt het kasteel te bezichtigen, we haken halverwege af, maar deze ervaring is ook veel waard. Voor jongeren geeft contact met buitenlanders status: ik zal op veel Facebook en Instagram accounts gepost zijn!

We puffen uit en lunchen bij Green Valley Restaurant: redelijk massaal dus er rijst wat twijfel, maar er zitten veel locals en wat moeten we anders...dus we schuiven aan. Het is heerlijk én overvloedig, maar baba ganoush laten staan is ook geen optie. We zijn voor Jordaanse begrippen veel geld kwijt, dus hanteren ze toeristenprijzen.

Door naar Jerash, waar we de Romeinse ruïnes bezichtigen. De verhalen die we er omheen bouwen triggeren Kiki en ze houdt het lang vol voor een 5-jarige! Maar het is goed heet en dat is afmattend. Onze guesthouse Hawa in Amman blijkt zeker na een hete en enerverende dag een oase van rust en superleuk met konijnen, poezen en een vogel. Eigenaresse Eva heeft een hele fijne sfeer weten te creëren. Echt een plek om je thuis te voelen met thee en koekjes binnen handbereik.
We eten er 's avonds spinazie met kikkererwten en salade. Weer verrukkelijk, maar wie niet van kikkererwten houdt moet wat meer moeite doen.

In Amman zelf zijn de Citadel en Roman Theatre zeer de moeite van het bezichtigen waard. Je voelt je vanzelf onderdeel van iets groters als je tussen de overblijfselen van de tempel van Hercules loopt. Wij fantaseren over de mogelijkheden van augmented reality zodat je hier ooit eens kan rondlopen alsof het 2000 jaar geleden is!

Eten doe je na je culturele ochtend downtown bij Hashem. Een eettentje met een terras tussen de verschillende keukentjes waar in ral tempo brood, salades, falafel en humus naar buiten komt. Alles is even lekker en de humus en baba ganoush ongeëvenaard, dus daar nemen wij bakjes van mee voor een lunch de volgende dag. Scheelt tijd en toeristenprijzen. En dan lekker rusten in ons geweldige guesthouse: echt een unieke plek hier! (En chocopasta bij het ontbijt :-)

• 25 April 2017 - 17:07

Schepers:

Wat heerlijk om weer van je schrijfkunst en belevenissen te mogen genieten.
    Fijn dat het zo naar jullie zin is. Geniet maar van al het moois en lekkere eten , dat aan jullie zeker besteed is. Veel plezier en de groetjes!

• 25 April 2017 - 21:52

Dora:

Wat een leuke spannende verhalen, leuk om zo mee te genieten

• 26 April 2017 - 09:49

Esther:

Wauw, gaaf allemaal!!
    En stoer van Kiki! Denk dat onze kids flink zouden afvallen daar ;-)
    Hoera voor de chocopasta bij het ontbijt ;-p

Geniet ervan!! Xx